Erotik Outlet

Nyheter om erotik

DE STORA ÄVENTYREN / EXPLORERS

Fransmannen Jacques-Yves Cousteau (1910-1997) utbildades inom flottan under andra världskriget och lärde sig att älska havets mysterier. Efter kriget vigde han sitt liv åt att utforska havsdjupen och dess underliga invånare. Det resulterade i över 50 böcker och ett stort antal prisbelönta filmer…

 

(FILES) Picture dated 1965 shows French undersea explorer Jacques-Yves Cousteau (C) having his diving costume fixed. Cousteau died 25 June at the age of 87, aides said. "Commander Jacques-Yves Cousteau has rejoined the world of silence", said a statement by his office, adding that a tribute to the explorer, who achieved worldwide fame with his films and documentaries, would be organised in Paris.

(FILES) Picture dated 1965 shows French undersea explorer Jacques-Yves Cousteau (C) having his diving costume fixed. Cousteau died 25 June at the age of 87, aides said. “Commander Jacques-Yves Cousteau has rejoined the world of silence”, said a statement by his office, adding that a tribute to the explorer, who achieved worldwide fame with his films and documentaries, would be organised in Paris.

 

Under andra världskriget utbildades en ung Jacques-Yves Cousteau inom den franska flottan och blev till slut officer. Det fanns dock något som lockade honom mer än själva spänningen med kriget och att strida mot tyskarna. Det var som att själva havet ropade hans namn…

När freden väl infunnit sig visste Cousteau direkt vad han ville syssla med: djuphavsforskning. Och så blev det. Med en beslutsamhet utan like lyckades han skaka fram pengar till expeditioner och det viktigaste av allt: ett eget fartyg. Båten “Calypso” blev snart lika världsberömd som kaptenen själv. Den behövde han dock inte köpa. Den före detta minröjaren ägdes av bankiren Leol Guinness och hyrdes ut till Cousteau för det mycket generösa beloppet av en fransk franc per år!

 

 

20927-1

 

 

Dödlig syrebrist

 

Cousteau förstod tidigt medias betydelse för framgång. Han började skriva böcker och artiklar och filmade dessutom mycket enklare under vattnet eftersom han utvecklat något som i dag är standard inom dykning. Nämligen att ha syre med sig i tuber på ryggen men utan återanvändning. Man andades in syre från tuberna och andades ut direkt i vattnet. Cousteau själv hade varit med om många tillfällen där dykare drabbats av syrebrist för att något fel uppstått med utandningsluften i det portabla systemet. De stora dykarklockornas och de primitiva tubernas tid var förbi.

Den myckna uppmärksamheten gjorde att radarparet Cousteau och Calypso blev världskändisar. Filmerna om havets mysterier visades på biografer och TV och tusentals reportage gjordes om och av Cousteau till alla de bildtidningar runt om i världen som fanns då. Han fick tre Oscar, bl.a. för klassikern “Den tysta världen” (1956). Från och med 1968 producerade han en egen TV-serie, vilken bl.a. gick på TV i Skandinavien och väckte många barn och ungdomars intresse för marinbiologi. Den lille senige fransmannen med den röda mössan blev snabbt väldigt populär.

 

Tank med rödvin

 

Något som ofta nämndes i samband med denna legendariske marinforskare var den franska specialiteten att båten var utrustad med en tank som i sig vägde ett ton (!). Inte för dricksvatten, bränsle eller syrgas utan helt enkelt för franskt rödvin… Cousteau förklarade entusiastiskt att vin var bra för hälsan och att han uppmuntrade sina besättningsmän att ta några glas om dagen!

De flesta vattendrag i världen utforskades av Cousteau och filmades och fotograferades idogt av hans besättning. Under årens lopp blev Cousteau mer och mer kritisk till den globala miljöförstöringen både till havs och på land och engagerade sig i olika miljöfrågor. Det gav honom smeknamnet “Kapten Planet”.

När han dog 1997 var han en av Frankrikes kändaste och mest respekterade personligheter. Många av hans filmer finns i dag på DVD och fortsätter att fascinera generation efter generation. Kapten Planet undervisar vidare!

20927-5 20927-8

info@erotikoutlet.se • November 17, 2016


Previous Post

Next Post